Schrijven volgens het principe ‘Search Engine Optimization’ (SEO) is schrijven om gevonden te worden in de grote hooiberg die het wereldwijde web anno 2018 is. Het is het toepassen van bepaalde foefjes. Over die trucjes is al veel geschreven. Dit laat ik daarom achterwege. Dit artikel is juist een waarschuwing voor een overload aan SEO-technieken. Het is goed om trucs voor vindbaarheid toe te passen, maar verlies de doelgroep nooit uit het oog. Richt je taalgebruik op deze groep. Kortom: vergeet de tone of voice niet.

De opdracht
Mijn opdrachtgever benaderde mij omdat ik een achtergrond heb in psychologie. Ik had daarom een beeld van de doelgroep: mensen die psychologische ondersteuning nodig hebben om allerlei redenen.

De opdracht was duidelijk: verander deze tekst, die al door een andere tekstschrijver is geschreven. Want er ontbreekt iets in deze tekst. Zorg dat mensen mij vinden, maar zorg bovenal dat zij zich thuis voelen op mijn site. De tekst en opmaak moeten hen overtuigen dat ik de juiste professional ben.

De psycholoog als loodgieter
‘Psycholoog in Amsterdam nodig?’ kopte de landingspagina kort en bondig. Strak volgens de SEO-regels, mijn collega had dit duidelijk vaker gedaan.

Toch, zoals eerder gezegd: er ontbrak iets. Mijn opdrachtgever, een zelfstandig psycholoog, herkende zichzelf en haar praktijk niet in de korte, formeel klinkende zinnen. Het was de stijl waarmee een loodgieter of hovenier zich online presenteert: de stijl van ‘materiële’ diensten, de ‘loodgietersstijl’.

Mijn opdrachtgever werkt met mensen die zichzelf blootgeven. Daarom hebben haar webteksten iets extra’s nodig. Die SEO-foefjes zijn goed om bezoekers te lokken, maar eenmaal op de site moeten zij het gevoel krijgen écht toegesproken te worden. Mensen die in een kwetsbare periode van hun leven zitten, moeten beseffen dat ze hier een professional kunnen vinden die hen kan helpen.

Verlies je niet in SEO
Te veel SEO is een valkuil, ontdekte ik. Mijn collega had het strak neergezet, maar had zich alleen om de vindbaarheid bekommerd. Het was geschreven vanuit  commercieel denken, maar zou paradoxaal genoeg juist tot een commerciële flop leiden. De vele bezoekers die de site zou hebben getrokken, zouden net zo snel weer vertrekken. Want ze werden niet echt toegesproken.

Ik ben nu een jaar tekstschrijver voor zorg en welzijn. In dit veld is de tone of voice niet te onderschatten. Gezondheid gaat alle mensen aan, op een heel persoonlijke wijze. Mensen moeten zich op hun gemak voelen bij professionals uit de gezondheidszorg. Wie op de site van een zorgverlener komt, moet daarom in een digitaal warm bed komen.

De opdracht van de psycholoog was een van de leukste die ik tot dusverre heb gehad. Omdat ik zo kon stoeien met twee van de belangrijkste dingen die bij webteksten komen kijken: vindbaarheid en tone of voice. Laat het een niet ten koste van het andere gaan.

Genoten van dit blog en op zoek naar een blogger voor je eigen site? Of zoek je om wat voor reden dan ook een bevlogen schrijver met kennis van en hart voor de zorg? 

Neem contact met mij op