Tekstschrijver zorg en welzijn utrecht, steven van der jagt, briefing is belangrijk voor iedere tekstschrijver, hier 7 tips om exact helder te krijgen wat je opdrachtgever wilTekstschrijver en een nieuwe opdracht binnengehaald? Fijn! Maar denk eraan een goede briefing te doen met je opdrachtgever. Rust niet totdat je exact helder hebt wat er van je wordt verwacht. Dit bespaart jou, én de opdrachtgever, veel tijd en frustraties. Over het waarom van de briefing, en zeven vragen die je kunt gebruiken om deze tot een succes te maken. 

‘Doe maar een brood’
In schrijversland is het de laatste jaren hip om vergelijkingen met de bakker te maken als je vervelende situaties in het werk bespreekt. Hoe absurd zou het zijn als deze situatie je zou overkomen als je bakker was? Meestal gaat het om kwesties rondom betaling en opdrachtgevers die willen dat je iets gratis of voor weinig geld doet. Hoe idioot zou het zijn als een klant aan jou een gratis brood vroeg?

Maar ook voor andere situaties is de vergelijking met de bakker treffend. Stel:  een klant bestelt een brood. Je vraagt hem wat hij precies wil, maar hij antwoordt: ‘Jij bent de bakker, dus jij weet wel wat een goed brood is om aan je klanten te geven.’ Dus geef je zomaar een van de vele broden. De volgende dag staat de klant er weer, boos. Je gaf zuurdesembrood en dat lust hij niet.

Eén onderwerp, 1001 benaderingen
Bovenstaande ‘#tegendebakker‘ zoals het in twitterjargon heet, zal bij veel schrijvers herkenning oproepen. Opdrachtgevers die vaag zijn over wat ze precies willen. Ze lijken ervan uit te gaan dat je kunt aanvoelen wat de bedoeling is, dat uitleg overbodig is. Jij bent immers de schrijver, jij hebt het vaker gedaan. Als ze het onderwerp aanleveren, dan is het toch duidelijk genoeg?

Dus ga je zonder echte solide basis schrijven en stuurt het op, in de hoop dat het goed is. De opdrachtgever koppelt terug dat dit helemaal niet was wat hij voor ogen had.

Ieder onderwerp kun je op 1001 manieren benaderen. Stel dat je de volgende opdracht krijgt: schrijf iets naar aanleiding van het overlijden van Wim Kok. De mogelijkheden zijn legio. Je kunt een feitelijk nieuwsbericht maken, dus gewoon berichten over zijn overlijden. Maar je kunt ook een necrologie schrijven, met daarin de belangrijkste gebeurtenissen uit zijn leven en zijn politieke loopbaan. Je kunt een kritisch essay schrijven, over hoe de PvdA onder Kok zijn ‘ideologische veren’ afwierp en ons land aan het neoliberalisme overleverde. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Kies je op de bonnefooi een benadering, dan is de kans groot dat het niet is wat je opdrachtgever wil. Zoek daarom uit wat hij wel wil.

Briefing: de leidende vragen
Briefing, dat is dus waar het om draait. Exact helder krijgen wat de opdrachtgever wil en waar de opdracht aan moet voldoen. Hoe doe je dat en waar moet je op letten? De volgende vragen kun je gebruiken als leidraad voor een degelijke briefing:

  1. Wat is exact de rode lijn van het verhaal dat ik moet schrijven? Wat is het punt dat ik hiermee duidelijk moet maken? 
  2. Wat is het doel van de tekst? Informeren? De lezer motiveren tot iets? 
  3. Wie is de lezer? Op wie moet ik mij richten? 
  4. Wat is het genre? Is het een beschouwende column? Of misschien een meer informatieve tekst?
  5. Hoe groot moet de tekst zijn, wat is het maximaal aantal woorden? 
  6. Hoe moet de opbouw van de tekst zijn?
  7. Hoe moet de stijl zijn? Formeel, of juist losjes? Ambtelijk of juist ‘Jip-en-Janneke’?

Goede briefing is heilig. Stem onderling exact af wat de verwachtingen zijn rondom de opdracht. Maak tijd vrij voor overleg. Rijzen er tijdens het schrijfproces nog vragen, neem dan gewoon weer contact op met de opdrachtgever. Voel je niet dom of een stalker. Uiteindelijk bespaar je jezelf én je opdrachtgever hiermee alleen maar tijd en frustraties.

Een goede briefing levert alleen maar winnaars op.

Genoten van dit blog en op zoek naar een schrijver voor je eigen site? Of zoek je om wat voor reden dan ook een bevlogen schrijver met kennis van en hart voor de zorg? 

Neem contact met mij op