Tekstschrijver zorg en welzijn utrecht, steven van der jagtEen tekstschrijver benader je als je net dat beetje extra in je tekst nodig hebt. Je zoekt iemand die zich kan afstemmen op je doelgroep, die zo kan schrijven dat het beklijft en aanzet tot actie. Je zoekt iemand die kan tikken wat jij op het puntje van je tong hebt, maar niet onder woorden kunt brengen. Maar weet je waar je aan begint als je een tekstschrijver benadert? Deze zes dingen moet je je bedenken voordat je met een tekstprofessional in zee gaat.

  1. Wij kosten geld. Met ‘gratis exposure’ en dat soort dingen kun je geen huur of hypotheek betalen. Dus vragen wij geld voor onze diensten, net als de bakker, de slager, de leraar en de junior facility accountability semi-manager. Tarieven beginnen bij zo’n €50 per uur. Maar de meesten zitten hoger. Begrijp dat we hier veel onkosten van moeten betalen en dat er een flink gedeelte naar de belasting gaat.
  2. Wij killen darlings. Bevat je website of folder enorme lappen ongeordende tekst en wil je dat een professional het herschrijft? Grote kans dat er geschrapt gaat worden. Wil je dat er nul informatie verloren gaat? Wees niet bang, dat gebeurt ook niet als je een goede tekstschrijver hebt. Die laat geen informatie verloren gaan, maar geeft het verkort en overzichtelijker weer. Kun je er niet tegen dat er ook maar één woord van jouw hand verloren gaat? Misschien is een tekstschrijver dan niet zo’n goed idee, want dan kan het gaan wrijven. Maar bedenk: we doen het voor jouw bestwil!
  3. Wij weten dingen die jij niet weet. En jij weet dingen die wij niet weten. Daar is niets mis mee, ieder zijn vak. Vanuit onze kennis en ervaring bouwen wij onze teksten op. Wij weten waar wij wat moeten plaatsen zodat de kern van de boodschap binnenkomt bij de lezer. Nadat wij de tekst bij jou hebben afgeleverd, is hij van jou en staat het je vrij om erin te rommelen wat je wilt. Maar besef dat dit in je nadeel kan uitpakken. Een goed tekstschrijver doet nooit zomaar wat hij doet.
  4. Ons harde werk is niet altijd duidelijk zichtbaar, maar het is er wel! Dat aan een paar zinnetjes uren werk vooraf kunnen gaan, dat besef je als buitenstander niet altijd. ‘Moet ik voor die paar zinnetjes zoveel betalen?’ zul je misschien verschrikt roepen. Maar een tekst kort en bondig maken, kost veel meer tijd en moeite dan een lang epistel uittikken.
  5. Schrijven is meer dan alleen het tikwerk. We lezen ons in, maken studies van doelgroepen, zoeken naar de juiste zoekwoorden, doen interviews, moeten soms reizen voor ons werk… Schrijven is meer dan het uittikken alleen. En ook dat rekenen we mee in de prijs. Maar een goed tekstschrijver geeft in zijn offertes al helder aan hoe hij zijn uren besteedt. Dan komt niemand voor verrassingen te staan.
  6. Je moet er zelf ook veel voor doen én: je moet exact weten wat je wilt. Een goed tekstschrijver zet jou aan het denken. In kennismakingsgesprekken zal hij je het hemd van het lijf vragen. Wie is je doelgroep? Wat wil je nu precies overbrengen? Waarin onderscheid je je van anderen? Wat is nu exact het doel van deze tekst? Een goed tekstschrijver zal niet snel met een antwoord genoegen nemen, maar door blijven vragen. En jij moet de antwoorden kunnen geven. ‘Jij bent de schrijver, jij moet dat zelf kunnen bedenken’, daar kunnen wij niets mee. Je schrikt er misschien van, maar besef dat wij dit doen om jou een tekst van kwaliteit te leveren.

Geschrokken van dit alles? Besef dan dat wij tekstschrijvers eigenlijk net kinderen zijn. We kosten wat en we kunnen heel lastig zijn. Maar je krijgt er ook héél veel voor terug.

Op zoek naar een ‘lastige’ schrijver voor een mooie tekst? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of een offerte