‘Dankjewel voor de tekst, ziet er goed uit!’, zo luidde de korte mail. Toen ik een kwartier later mijn rekening checkte, stond het bedrag er al, zelfs voordat ik de factuur had verstuurd. Lekker snel afgehandeld, deze klant. Maar ben ik hier nu werkelijk van gegroeid als schrijver?

Het tegengestelde heb ik ook meegemaakt. ‘Sorry, dit is niet wat we willen. We zoeken een andere schrijver.’ Boem, deur dicht. En geen idee waarom.

Belang goede feedback
Al jaren ben je schrijver. Maar regelmatig vraag je je af of je wel goed bent in je werk. Complimentjes en afwijzingen krijg je weleens, misschien herken je mijn ervaringen van hierboven wel. Maar je kunt er niet zoveel mee. Wellicht komt dat doordat de feedback niet specifiek en gestructureerd was.

Alle partijen hebben baat bij goede, eerlijke feedback. De klant krijgt uiteindelijk een tekst van goede kwaliteit. De schrijver blijft scherp, krijgt zicht op zijn blinde vlekken en kan groeien in zijn werk door te leren van zijn fouten.

Feedback geven is lastig
Dat is gemakkelijk gezegd. Maar de praktijk is weerbarstig. Feedback geven is lastig, en wel hierom:

  1. We vinden het vaak moeilijk mensen aan te spreken op hun functioneren, omdat we graag de lieve vrede bewaren.
  2. We weten niet hoe we efficiënt feedback moeten geven. Daardoor ontaardt feedback vaak in nietszeggende algemeenheden (‘Goede tekst’), of juist een ongeordende wirwar van commentaar (‘In deze regel is me niet helemaal duidelijk wat je wilt zeggen en in de volgende staat de taalfout ‘hij word’ en de alinea die daarop volgt is ook wat lang met wat spelfouten, zoals in de derde regel’).
  3. Opdrachtgevers zijn meestal geen tekstprofessionals. Zij geven daarom geen technische feedback, zoals schrijvers onder elkaar. Eerder zullen zij spreken vanuit hun gevoel (‘Het pakt me gewoon niet en ik kan niet uitleggen waarom.’ ‘Ik herken onze organisatie hier niet in, maar ik kan niet uitleggen waar het in zit’). Dit maakt het lastig om heldere feedback te geven waarmee de ontvanger echt uit de voeten kan.

Tips
Wil je heldere, nuttige feedback? Zorg dat de feedbackgever weet waar hij/zij aan toe is. Dan voorkom je zowel vage algemeenheden als compleet roodgecorrigeerde pagina’s vol pietluttigheden. Als houvast hier vijf tips:

  1. Zeg van tevoren dat de eerste versie van de tekst waarschijnlijk niet perfect zal zijn. Benadruk dat het schrijfproces een samenwerking is, waarin je in stappen tot het beste resultaat komt. Maak duidelijk dat dit normaal is in de relatie schrijver-opdrachtgever. Zo spoor je de snel tevreden opdrachtgever aan om toch kritisch naar de tekst te kijken. De ‘deurdichtgooier’ maak je duidelijk dat de beste manier om tot een goede tekst te komen is door op een open manier samen te werken in plaats van te zoeken naar die perfecte schrijver die alles in één keer goed doet.
  2. Vraag gericht waar je feedback op wilt. Gaat het om de structuur van de tekst? Vraag je je af of de tekst wel goed op de doelgroep is afgestemd? Komt de centrale boodschap duidelijk naar voren?
  3. Als je de feedback ontvangt: ga niet in de verdediging. Behoed je voor je ‘Ja maar…’-reflex. Neem tot je wat de ander zegt en denk erover na. Haalt de lezer niet uit jouw tekst wat jij wilde uitdrukken? Wijt het niet meteen aan die ander, maar denk eens hoe je het anders kunt opschrijven, zodat de boodschap wél overkomt.
  4. Zie de feedback niet als kritiek op jou als persoon of als schrijver. Feedback is er om van te leren.

Eindredactie en feedback
Een van mijn diensten is eindredactie. Ik loop door je tekst heen en kijk waar dingen beter kunnen. Ik vertel je waarom ik doe wat ik doe, zodat jij er je voordeel mee kunt doen in je toekomstige schrijfwerk. Ik doe dus meer dan sleutelen aan je tekst. Ik geef feedback en help jou in je groei als schrijver.

Benieuwd naar wat wij voor elkaar kunnen betekenen?

Neem contact op met mij!