Oef, die komt hard binnen. Niemand zit op je te wachten. Maar wees gerust, we hebben je toch hard nodig. Punt is: we zitten niet op jóu te wachten, maar op al die diensten die je biedt. Houd daarmee rekening als je de ‘over mij’-pagina van je website schrijft. Geen ‘ik-ik-ik’, maar ‘jij-jij-jij’. Of ‘u-u-u’, als het echt niet anders kan….

Mijn eerste ‘Over mij’-pagina, een paar jaar gelden. Mijn hele levensloop stond er zo’n beetje in. Werkgevers en opleidingen, vrouw en kind, mijn liefde voor katten, wijn brouwen en alternatieve muziek. Kaft erom en je had een leuke autobiografie gehad. Ik vond het niet meer dan vanzelfsprekend. Klanten willen graag weten wie de mens is achter hun dienstverlener, zo had ik gelezen en als beginnend ondernemer volgde ik na wat ik las.

What’s in it for me?

Inderdaad, mensen vinden het leuk om de mens achter hun dienstverlener te leren kennen. Met de nadruk op ‘leuk’. Niet meer dan dat.

Want waar het jouw sitebezoeker werkelijk om gaat is: what’s in it for me? Wat heb ík aan al deze informatie? Waarom moet ik weten dat jij van katten houdt? Wat heb ík eraan dat jouw reis naar India je inspireerde om je leven te veranderen? Waarom schrijf je eigenlijk alleen maar over jezelf?

Regelmatig herschrijf ik webteksten. En negen van de tien keer is het een ik-ik-ik-festijn. Mijn klanten gaan op in de passie voor hun werk -wat natuurlijk geweldig is- en vertellen daar op hun site honderduit over. In hun bevlogenheid vergeten ze één ding: ze hebben een onzichtbare gesprekspartner, namelijk de sitebezoeker.

Betrek je doelgroep

Hoe het wel moet? Richt je tot de lezer. Maak van je ‘over mij’ pagina geen eenrichtingsverkeer, maar betrek je doelgroep in je verhaal.

Makkelijk gezegd, maar hoe doe ik dat dan? Kun je er een voorbeeld van geven? Natuurlijk. Kijk eens naar het volgende zinnetje:

  • Ik repareer al twintig jaar fietsen. Daarnaast geef ik advies over onderhoud

En vergelijk die eens met de volgende zin:

  • Al twintig jaar kun je mij bij terecht voor reparatie van je fiets en advies over onderhoud.

De tweede zin richt zich rechtstreeks tot de lezer. Niet alleen vertelt de schrijver wat hij doet, maar vooral wat hij voor zijn klanten kan betekenen. En dat spreekt de klant aan.

Heb je nog een tip? Jazeker. Schrijf je ‘over mij’-pagina zo, dat alles wat je zegt een link heeft met je diensten. Verlies jezelf niet in een eindeloos verhaal over wat die reis naar India met jou deed, maar geef aan wat je klant hieraan heeft:

  • Een wijs man leerde mij tijdens mijn reis in India hoe ik mensen echt van dienst kon zijn. Deze inzichten gebruik ik nog altijd om mijn klanten de beste kwaliteit te bieden.

Jij-jij-jij

Stop met het ik-ik-ik-festijn. Stop met al die monologen over je eigen leven, waar verder niemand iets mee kan. Speel in op het doel waarmee de lezer ooit op jouw site terecht kwam. De lezer heeft een probleem en zoekt een oplossing. Die bied jij. Spreek daarom je lezer aan. Gooi ik-ik-ik overboord en ga voor jij-jij-jij.

En ben je klaar met alles? Weet je lezer wat er voor hem/haar te halen is bij jou? Dan zijn we bij het ‘leuk’-gedeelte beland en kun je -niet te lang graag- vertellen over je gezin, je katten en favoriete voetbalclub. Dán mogen ze jou leren kennen.

Worstel je met je webtekst en wil je dat er eens een ervaren schrijver naar kijkt? 

Neem contact op met mij!